Orchestrating the Visibilty of Men and Women Writers in France : the Press Agents’ “Reputational Capital”
Orchestrer la visibilité des écrivaines et des écrivains en France : le "capital relationnel" des attachées de presse
Abstract
This article concerns the work of intermediaries, the press agents in France’s literary publishing industry, who play an active role in the media coverage and promotion of writers. After a short presentation about the activity of these press agents, and an analysis of their representation by gender; the second part of the article looks at the intrinsic heterogeneousness, and the hierarchical organization operating in this professional category, both in relation to its apprenticeship and the status and content of the work. Finally, in the third part, we will analyse how these women press agents build their “reputational capital” and leverage it to garner media coverage for writers and their books.
L’auteure examine le travail des intermédiaires de l’édition littéraire en France qui participent à la médiatisation des écrivains et des écrivaines. Après une brève présentation de l’activité d’attachée ou d’attaché de presse et une analyse de ces représentations genrées, elle montre l’hétérogénéité et la hiérarchisation interne de cette catégorie professionnelle en fait d’apprentissage de l’activité, de statut et de contenu du travail. Enfin, l’auteure remet en question la constitution du « capital réputationnel » des attachées de presse et ses usages pratiques pour médiatiser les œuvres.