S. E. Ainsworth, D. Wood, and C. Malley, There is more than one way to solve a problem: Evaluating a learning environment that supports the development of children's multiplication skills, Learning and Instruction, vol.8, issue.2, pp.141-157, 1998.
DOI : 10.1016/S0959-4752(97)00013-3

V. Aleven and K. R. Koedinger, An effective metacognitive strategy: learning by doing and explaining with a computer-based Cognitive Tutor, Cognitive Science, vol.10, issue.2, pp.147-179, 2002.
DOI : 10.1016/0883-0355(89)90014-1

V. Aleven, K. R. Koedinger, and K. Cross, Tutoring answer explanation fosters learning with understanding, Proceedings of AIED-99, pp.199-206, 1999.

R. S. Baker, A. Corbett, and K. R. Koedinger, Detecting Student Misuse of Intelligent Tutoring Systems, Proceedings of ITS'2004, pp.531-540, 2004.
DOI : 10.1007/978-3-540-30139-4_50

C. Bastien and D. Scapin, La conception de logiciels interactifs centrés sur l'utilisateur: étapes et méthodes, Ergonomie, pp.451-462, 2004.
DOI : 10.3917/puf.falzo.2004.01.0451

C. Bastien and D. Scapin, Ergonomic criteria for the evaluation of Human-Computer Interface, 1993.

M. A. Barfurth, J. Basque, M. Chomienne, and L. R. Winer, Les instruments de collecte de données de recherche qualitative dans des environnements pédagogiques informatisés, Apprendre dans des environnements pédagogiques informatisés) Editions Logiques, pp.485-548, 1994.

J. Burkhardt and J. Sperandio, Ergonomie et conception informatique Ergonomie, pp.437-450, 2004.
DOI : 10.3917/puf.falzo.2004.01.0437

E. Bruillard and G. Baron, Usages en milieu scolaire: caractérisation, observation et évaluation, Environnements informatiques pour l'apprentissage humain, 2006.

P. Cottier and C. Choquet, De l'usager construit à l'usager participant. Proceeding of EIAH, pp.449-454, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00005729

P. Marthe, Problèmes de type additif et appropriation par l'élève des groupes additifs Z et D entiers relatifs et décimaux relatifs, Thèse de doctorat, 1982.

T. N. Meyer, T. M. Miller, K. Steuck, and M. Kretschmer, A multi-year large-scale field study of a learner controlled intelligent tutoring system, Proceedings of AIED'99, pp.191-198, 1999.

J. Nanard and M. Nanard, La conception d'hypermédias, Les hypermédias, approches cognitives et ergonomiques, pp.15-34, 1998.

J. Nielsen, Usability Engineering, 1993.

J. Nielsen and T. K. Landauer, A mathematical model of the finding of usability problems Amsterdam: The Netherlands, Proceedings of ACM INTERCHI'93 Conference, pp.206-213, 1993.

J. Nielsen and R. L. Mack, Usability inspection methods, 1994.
DOI : 10.1145/223355.223730

S. Nogry, Faciliter l'apprentissage à partir d'exemples en situation de résolution de problèmes -Application au projet AMBRE, Thèse de doctorat de l'Université Lumière Lyon 2, 2005.

S. Nogry, S. Jean-daubias, and N. Duclosson, ITS Evaluation in Classroom: The Case of Ambre-AWP, Proceedings of ITS 2004, pp.511-520, 2004.
DOI : 10.1007/978-3-540-30139-4_48

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01574294

D. A. Norman and S. Draper, User-Centered System Design, 1986.

D. A. Norman, The Psychology of Everyday Things, 1988.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00692043

P. Rabardel, Les hommes et les technologies, approche cognitive des instruments contemporains, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462

P. Rabardel, Instrument Mediated Activity in Situations, People and Computers XV -Interactions Without Frontiers, pp.17-30, 2001.
DOI : 10.1007/978-1-4471-0353-0_2

M. S. Riley, J. G. Greeno, and J. I. Heller, Development of children's problem-solving ability in arithmetic The development of mathematical thinking, 1983.

J. Rouet and J. Passerault, Analyzing learner-hypermedia interaction: An overview of online methods, Instructional Science, vol.40, issue.1, pp.201-219, 1999.
DOI : 10.3758/BF03197039

E. Sander and J. Richard, Analogical transfer as guided by an abstraction process: The case of learning by doing in text editing., Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol.23, issue.6, pp.1459-1483, 1997.
DOI : 10.1037/0278-7393.23.6.1459

B. Schneiderman, Designing the user interface strategies for effective human-computer interaction, ACM SIGBIO Newsletter, vol.9, issue.1, 1992.
DOI : 10.1145/25065.950626

B. Senach, L'évaluation ergonomique des interfaces homme ? machine, L'ergonomie dans la conception des projets informatiques, pp.69-122, 1993.

V. J. Shute and J. W. Regian, Principles for Evaluating Intelligent Tutoring Systems, Journal of Artificial Intelligence and Education, vol.4, issue.23, pp.245-271, 1993.

V. J. Shute and R. Glaser, A Large???Scale Evaluation of an Intelligent Discovery World: Smithtown, Interactive Learning Environments, vol.1, issue.1, pp.51-77, 1990.
DOI : 10.1007/BF01988527

D. Squires and J. Preece, Predicting quality in educational software:, Interacting with Computers, vol.11, issue.5, pp.467-483, 1999.
DOI : 10.1016/S0953-5438(98)00063-0

P. Tchounikine, Pour une ingénierie des environnement informatiques pour l'apprentissage humain. Revue Information-Interaction-Intelligence, pp.59-95, 2002.

A. Tricot, F. Plégat-soutjis, J. Camps, A. Amiel, G. Lutz et al., Utilité, utilisabilité, acceptabilité: interpréter les relations entre trois dimensions de l'évaluation des EIAH, Proceedings of EIAH 2003, pp.391-402, 2003.

A. Tricot and J. Lafontaine, Une méthode pour évaluer conjointement l'utilisation un outil multimédia et l'apprentissage réalisé avec celui-ci, pp.41-52, 2002.