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Apports d'une ontologie à l'apprentissage des statistiques

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Jean-Marc Meunier
Samuel Szoniecky
  • Function : Author
  • PersonId : 1013194

Abstract

Our claim in this article is that the structure of knowledge is a main subject for teaching statistical methods. At the same time, the increasing use of online resources poses problems for learners to identify and evaluate the relevance of those resources. The convergence of these two problems led us to propose a computer ontology for the indexation of teaching resources. We discuss interests and perspectives for sharing educational resources, study learning difficulties and development of new learning aids
La structuration des connaissances est un enjeu majeur pour l'enseignement des méthodes statistiques. Parallèlement, l'usage croissant de ressources en ligne pose aux apprenants des problèmes de repérage et d'évaluation de leur pertinence. La convergence de ces deux problématiques nous a conduits à proposer une ontologie informatique pour l'indexation des ressources pédagogiques. Nous en discutons les intérêts et les perspectives pour leur partage, l'étude des difficultés d'acquisition et le développement de nouveaux dispositifs d'aide à l'apprentissage.
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MeunierSzonieckyLamolleCFIES2017.pdf (189.32 Ko) Télécharger le fichier
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Dates and versions

hal-01565705 , version 1 (20-07-2017)

Licence

Attribution - NonCommercial - NoDerivatives - CC BY 4.0

Identifiers

  • HAL Id : hal-01565705 , version 1

Cite

Jean-Marc Meunier, Samuel Szoniecky, Myriam Lamolle. Apports d'une ontologie à l'apprentissage des statistiques. Colloque Francophone International sur l’Enseignement de la Statistique, Société Française de Statistique (SFdS), Sep 2017, Grenoble, France. ⟨hal-01565705⟩
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