Understand objects with action - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Bulletin de psychologie Year : 2016

Understand objects with action

Comprendre les objets avec l'action

(1)
1
Jean-Marc Meunier

Abstract

Abstract: In the early 80s, Jean-François Richard proposed to see the meanings of action as a property of objects that would be processed in a variable manner depending on the task. In his design, the goal is a central element in the representation of the action (Richard, 1983.1986). Based on the discussion of a differentiated organization of the meanings of actions, we show how this hypothesis clarifies the debate and offers new perspectives. J.-F. Richard provides a framework that can account a large number of processes at different levels of representation. It allows to account for the variability of representations depending on the context and the goal in a given situation with an ecological point of view, while explaining the treatment of implicit understanding in action statements, learning and problem solving.
Résumé : Au début des années 1980, Jean-François Richard a proposé de voir dans les significations d’action une propriété des objets qui serait traitée de manière variable en fonction de la tâche. Dans sa conception, le but est un élément central de la représentation de l’action (Richard, 1983, 1986). Les modes de réalisation entretiennent avec celui-ci une relation analogue à la relation d’implication décrite entre les catégories d’objets. Partant du débat sur une organisation différenciée des significations d’action et d’objets toujours d’actualité dans la littérature, nous montrons comment ces hypothèses permettent de clarifier le débat et d’ouvrir des pistes nouvelles. J.-F. Richard nous offre un cadre qui permet de rendre compte de la variabilité des représentations en fonction du contexte et du but poursuivi par l’individu dans une situation donnée, autrement dit de situer la cognition dans une dimension écologique tout en expliquant le traitement de l’implicite dans les situations de compréhension d’énoncés d’action, d’apprentissage ou de résolution de problèmes.
Not file

Dates and versions

hal-01423551 , version 1 (30-12-2016)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01423551 , version 1

Cite

Jean-Marc Meunier. Comprendre les objets avec l'action. Bulletin de psychologie, 2016, 69 (6), pp.415-422. ⟨hal-01423551⟩
85 View
0 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More