'Embodied Stories: Tattoos, Self-Identity, and Children's Literature' - Université Paris 8 Vincennes - Saint-Denis Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Image & Narrative Année : 2018

'Embodied Stories: Tattoos, Self-Identity, and Children's Literature'

Anne Chassagnol

Résumé

This article explores a current trend of tattooing specifically devoted to children’s literature, examining the manner in which adults use inked marks to redefine their own identity through imaginary literary childhoods. Such literary tattoos might take the form of a quotation or they might replicate an illustration of a cherished iconic text. The article attributes the rise of tattoos inspired by British children’s fiction to the unique status of children literature as a cult phenomenon in Britain. It also argues that such tattoos use children’s literature as a way of reclaiming the body to rewrite the self by producing an illustrated autobiography. Finally, the article examines how children’s fiction has recently reacted to this trend by producing tattooed tales to deconstruct prejudices against the practice and illustrated parents particularly.
Dans cet article, il s'agit d'examiner un nouveau type de tatouages littéraires de façon à mieux comprendre pourquoi certains adultes redéfinissent leur identité par le biais de la littérature de jeunesse. Ces tatouages se manifestent sous forme de citations textuelles ou visuelles et peuvent prendre la forme d'un autographe, d'une couverture de livre, d'une illustration, voire d'un code de classification. L'article considère que les tatouages liés à la littérature de jeunesse, particulièrement répandus en Grande-Bretagne, sont liés au statut culte de ce genre littéraire Outre-Manche. Il est également question de la façon dont ces tatouages, en se réappropriant le corps, sont utilisés comme outils de réécriture de soi. Enfin, l'article aborde la façon dont la littérature de jeunesse a récemment fait écho à cette mode en produisant une série de récits sur le tatouage pour mieux déconstruire les stéréotypes.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04019558 , version 1 (08-03-2023)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04019558 , version 1

Citer

Anne Chassagnol. 'Embodied Stories: Tattoos, Self-Identity, and Children's Literature'. Image & Narrative, 2018, Text and Image in Children's Literature, 19 (2), pp.61-76. ⟨hal-04019558⟩
13 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More